Tuduhan Terbaru Indonesia Bahawa Malaysia Membunuh Orang Utan Indonesia | HIPOTESIS CREW

Search This Blog

Saturday 26 November 2011

Tuduhan Terbaru Indonesia Bahawa Malaysia Membunuh Orang Utan Indonesia

Gambar Hiasan
KUALA LUMPUR – Satu demi satu tuduhan tidak masuk akal dilempar mat-mat Indon terhadap Malaysia.
Jika dahulu kita dituduh mencuri tanah dan kebudayaan mereka, kini tuduhan yang hampir sama tetapi melibatkan perkara lain pula.

Terbaru, syarikat Malaysia dituduh membunuh Orang Utan di Indonesia dan sekali gus mencalarkan reputasi negara itu.

Baca komen yang dilemparkan oleh salah seorang Mat Indon di bawah ini yang kami petik daripada laman web Centre For Orang Utan Protection (COP) di Indonesia.

Pusat Perlindungan Orang Utan (COP) mengkritik cara kejam dan tidak bermoral ladang-ladang kelapa sawit Malaysia yang berpusat di Kalimantan, terutamanya Metro Kajang Holdings (MKH) Berhad. Syarikat ini telah membersihkan hutan-hutan dan mengancam kehidupan orang utan serta hidupan liar lain di Muara Kaman, Timur Kalimantan.

Daniek Hendarto sebagai orang yang berkempen bagi pihak COP berkata:

“Aktiviti jenayah dan kekejaman yang dilakukan oleh MKH Berhad, telah menghancurkan reputasi Indonesia. Pemusnahan hutan dan banyak binatang menjadi terancam di Indonesia, dan ini tidak akan memberikan apa-apa kekurangan kepada Malaysia. Sebaliknya, ia akan memberikan banyak kelebihan kepada Malaysia. 

Dunia akan mengenali industri minyak sawit Indonesia sebagai industri kejam. Akhirnya, para pengguna enggan membeli produk minyak sawit kami. Dan pengguna akan memilih minyak sawit Malaysia dan bukannya Indonesia. Untuk membolehkan produk-produk Indonesia dijual di pasaran antarabangsa, minyak sawit Indonesia akan dibeli oleh Malaysia terlebih dahulu, dan melabelkannya sebagai produk mesra-eko. Ini hanya satu ulangan jenayah pembalakan haram. 

Hutan Indonesia dibersihkan, balak dijual kepada Malaysia dengan harga rendah kemudian mendapat sijil mesra-eko, dengan itu ia akan dijual dalam pasaran dunia sebagai produk mesra alam Malaysia,”.

“MKH Berhad menguji integriti pihak penguatkuasaan undang-undang Indonesia. Mereka menguji kesabaran kita dan keberanian Indonesia sebagai sebuah negara. Sementara siasatan kes pembunuhan orang utan sedang dijalankan, terdapat seekor orang utan dewasa yang dijumpai cedera dipukul di kawasan konsesi mereka. Undang-undang Republik Indonesia dan Undang-undang nombor 5/1990 berkenaan dengan Pemeliharaan Sumber Semulajadi Kehidupan dan Ekosistemnya telah dipandang rendah oleh MKH Berhad.”

“Cukup-cukuplah. Ini masa untuk MKH Berhad and syarikat Malaysia yang lain meninggalkan Indonesia. Sudah cukup untuk mereka menimbulkan masalah di Indonesia.”

Kenyataan ini telah disampaikan dalam satu demonstrasi di hadapan Kedutaan Malaysia. Para sukarela COP memakai kostum Hanoman, Jaya Anggodo dan Suwido, mereka adalah pahlawan-pahlawan beruk dalam cerita epik Ramayana.

**Anda nampak kebodohan Mat Indon ini. Kalau industri minyak sawit Indonesia dibangun dan dipegang syarikat-syarikat dari Malaysia, mengapa pula syarikat Malaysia mahu memburukan perniagaan milik mereka sendiri di sana? Penulis tak berapa nampak lojik perdebatan yang dibawa Mat Indon ini. Adakah anda faham?

**Tanam kelapa sawit pun kita yang ajar, ada hati nak sebut industri minyak sawit Indonesia, geli anak tekak mendengarnya.

SUMBER : MYNEWSHUB


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...